Terwijl kranten zich een ongeluk bezuinigen vanwege teruglopende advertentie-inkomsten, groeit de omzet in online mediabestedingen gewoon door. Van een crisis is voorlopig nog niet veel te merken.
De netto mediabestedingen aan online display advertising in het derde kwartaal van dit jaar kenden een stijging van 18,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007. Dat meldt Emerce.
Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland verwacht over heel 2008 een stijging te zien die rond de vijftien procent ligt. Het vierde kwartaal is traditiegetrouw een sterk kwartaal. Of de kredietcrisis hier invloed op heeft moet nog blijken. Derksen verwacht dat het effect op online mediabestedingen ‘beperkt zal zijn'.
Shift
De cijfers maken de paradigmashift van adverteerders pijnlijk duidelijk. Het geloof in adverteren via het internet gaat ten koste van printuitgaven. Tijdschrift- en krantenconcerns zijn dan ook in paniek: De Telegraaf Media Groep zet een behoorlijk aantal titels in de verkoop. Reed Elsevier zette zelfs zijn complete, nu nog behoorlijk winstgevende, mediatak in de etalage. De stekker is al getrokken uit tijdschriften zoals Salomé, sQueeze en Goodies. Naar verwachting wordt dat rijtje de komende maanden flink uitgebreid.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten