Wereldwijd mijden adverteerders traditionele media, wat zich vertaalt naar 7 procent minder mediabestedingen. Alleen internetuitgaven mogen dit jaar rekening houden met groei.
Vooral kranten krijgen het in 2009 zwaar te verduren. De reclameuitgaven zullen daar in 2009 met 12 procent lager uitvallen dan vorig jaar. Dat stelt althans ZenithOptmedia, de media-inkoopafdeling van een van ‘s werelds grootste reclamebedrijven, Publicic uit Frankrijk.
Ook radio en tijdschriften moeten rekening houden met zo’n 10 procent minder reclame-inkomsten, aldus de onderzoekers. Bij televisie is de daling relatief laag, met 5,5 procent.
Enkel internetuitgaven kunnen dit jaar nog rekenen op een groei van 12,1 procent dit jaar.
Publicis’ concurrenten WPP en Aegis houden rekening met respectievelijk 4,4 en 5,8 procent krimpende reclamemarkten.
ZenithOptimedia denkt dat de advertentiemarkt in 2010 weer bescheiden groei vertoont.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten